Powrót do kategorii
Start-up
tagi
cloud, hosting, serwery, start-up, start-up-series,

O co start-up zadbać powinien. Część 1: Serwery hostujące

Avatar
GOGO.Developer, 21/12/2014

Każdy projekt internetowy czy e-biznes poza swoją bazową działalnością powinien pamiętać o wielu kwestiach, które zapewnią jego właścicielowi i użytkownikom spokojny sen. W tej części serii krótko na temat kilku kwestii związanych z podstawą działania web aplikacji czyli z serwerami. Zwrócę uwagę tu głównie na kwestie szczególnie moim zdaniem ważne a czasami z przyczyn finansowych lub innych zapomniane:

  1. Bezpieczeństwo
  2. Kopie zapasowe
  3. Stabilne i wydajne serwery
  4. Dostawca i support

#1 Bezpieczeństwo

Temat powracający i głośny w mediach przy okazji wszelkiego rodzaju wyciekach danych czy większych kradzieżach. Ale tylko tych spektakularnych. A w rzeczywistości problemy z cyber-przestępczością są dość powszechne tylko z racji „małej szkodliwości” się o tym nie mówi. Nie raz spotkaliśmy się z takimi sytuacjami u naszych partnerów kiedy z przestrzeni dyskowych znikały lub były modyfikowane wrażliwe dane. Dlaczego? Niestety z powodu zaniedbań. Dbanie o bezpieczeństwo serwera to proces ciągły a nie jednorazowy (kupuje-konfiguruje-używam). Nad każdym serwerem przechowującym wrażliwe dla nas dane powinien czuwać nieprzerwanie doświadczony administrator a sam dostawca infrastruktury powinien gwarantować stosowne zabezpieczenia dostępu fizycznego oraz sieci.

W swojej pracy spotykaliśmy się nawet z przypadkami, gdzie klienci byli przekonani, że kupując serwery i trzymając je w piwnicy w firmie zagwarantują sobie bezpieczeństwo i niskie koszty utrzymania. Co więcej nie były to jednorazowe przypadki. Tak więc żeby nie pozostawiać wątpliwości – jeśli nie posiadasz pełnej i profesjonalnej infrastruktury obiektu, dostępów do łącz i agregatów zastępczych, nie posiadasz polityki bezpieczeństwa DC – zrezygnuj, jest wiele firm, które zaoferują Ci wysoką jakość i bezpieczeństwo w bardzo przystępnej cenie.

Wrażliwe dane są w dzisiejszych czasach towarem, którym się handluje, zwracaj uwagę czy są dobrze chronione.

#2 Kopie zapasowe

Każdy o tym mówi a nie każdy to robi. A potrzebne tylko wtedy gdy coś pójdzie nie tak… Wtedy odzywają się głosy „czy ktoś ma jakieś backupy?!”. Niestety bywa i tak, że backupy są ale sprzed pół roku bo nikt tego nie robił lub zapomniał. 

Co radzimy robić? To zależy od skali projektu i jego budżetu.

W niskobudżetowych:

W średnio-budżetowych:

W wysoko-budżetowych:

Jak duży jednak projekt by nie był – kopie zapasowe to podstawa, co więcej wymagane również przez GIODO przy ochronie danych osobowych. (informacje na ten temat znajdziesz w części drugiej: http://gogomedia.pl/blog/start-up/o-czym-start-up-pamietac-powinien-czesc-2-giodo-i-ochrona-danych-osobowych/ )

#3 Stabilne i wydajne serwery

Rynek jest obecnie bardzo bogaty we wszelkie oferty hostingowe / serwerowe oferując między innymi:

Mając tak szeroki wachlarz ofert, którą wybrać? Na to pytanie odpowiedzi jednoznacznej nie ma, wszystko zależy od wielu czynników takich jak:

Uwzględniając powyższe czynniki (a na pewno znalazło by się jeszcze trochę) oraz uwarunkowania ekonomiczne należy podjąć się analizy najlepszych rozwiązań.

My natomiast często podejmując współpracę z nowymi klientami otrzymujemy sugestie wykorzystywania „chmury”. Na pytanie dlaczego właśnie chmury padają różne odpowiedzi, od tych w stylu „bo to teraz takie na czasie i nowoczesne” po: „ponieważ daje to możliwość szybkiego skalowania zasobów”. Jak się niejednokrotnie okazuje chmura nie zawsze się sprawdza a praktyczne koszty utrzymania całej infrastruktury w chmurze często kilkukrotnie przekraczają „klasyczne” rozwiązania. Dlatego też nie dajmy się trenom i reklamom. Niech zwycięży rozsądek i rozwiązanie zaspokajające najlepiej nasze potrzeby.

#4 Dostawca i support

Ostatnim elementem na który chciałbym zwrócić uwagę to wybór dostawcy i wsparcie. W naszej firmie stawiamy bardzo duży nacisk na wybór partnera, który jest wobec nas bardzo elastyczny, wspiera i pomaga nam realizacji większych inwestycji nie mówiąc już o bardzo szybkim i skutecznym supporcie 7/24/365.

Życzymy wszystkim aby zakupiona infrastruktura działała bezawaryjnie i nie wymagała żadnej pomocy ze strony operatora. Życie pokazuje jednak, że wszelkie awarie i nagłe problemy wymagają zaangażowania usługodawcy. Jeśli problem pojawił się ze środowiskiem produkcyjnym wówczas każda minuta awarii jest dla nas bardzo kosztowna i kolosalne znaczenie ma dla nas przerwa w dostępie do usług 5 minut czy 3 godziny.

W większości jest tak, że droższe usługi po prostu oferują lepsze wsparcie natomiast na etapie wyboru czasem nie myśli się o sytuacjach awaryjnych aż do momentu ich zaistnienia.

Szukając dobrego supportu zwróć uwagę na:

Pozostaje jeszcze kwestia monitoringu, obsługi administracyjnej i utrzymania infrastruktury natomiast ten temat zostanie podjęty w osobnych artykułach.

Podobne artykuły

O co start-up zadbać powinien. Część 2: GIODO i ochrona danych osobowych

Krótki przegląd obszarów związanych z przetwarzaniem danych osobowych.

Tworzenie WEB Aplikacji – Podwykonawstwo czy własny zespół?

Tworzysz start-up? Zastanów się jaki model realizacji wybrać.

Poznajmy się
Poznajmy się
Chcesz porozmawiać o start-upach, projektach lub programowaniu?

Hello World! Sp. z o.o.
ul. Twarda 18
00 -105 Warszawa

+48 22 378 47 27
GOGOmedia
GOGOmedia
Internet Software House

Jesteśmy internetową firmą technologiczną, dostarczamy kompletne rozwiązania informatyczne z zakresu web aplikacji. Kompleksowo obsługujemy klientów z różnych sektorów biznesu w zakresie dedykowanego oprogramowania. Prowadzimy szkolenia, doradzamy, wykonujemy specjalistyczne audyty i dzielimy się zdobytą przez lata wiedzą. Dla wielu jesteśmy partnerem, który pomaga osiągać wyznaczone cele biznesowe w najbardziej optymalny sposób.

Polecamy
Polecamy
narzędzia wspierające naszą codzienną pracę
  • New Relic
  • CloudFlare
  • JIRA
  • Bamboo
  • Axure
  • Zendesk
  • Microsoft Project