Umowa na realizację aplikacji internetowej – Cz. 2: Harmonogram prac
Czas czytania:
W części pierwszej serii artykułów dot. umów na realizację aplikacji internetowej (zobacz) poruszaliśmy ogólne zagadnienia. W tym artykule pochylimy się nad tym co zazwyczaj dla klienta jest najważniejsze – czas.
Harmonogram realizacji projektu jest jednym z najważniejszych składowych umowy z klientem gdyż dość precyzyjnie (zazwyczaj) określa kiedy i w jakich etapach klient otrzyma zamawiany produkt.
Co powinien zawierać harmonogram?
Pamiętajcie, poruszamy temat harmonogramu załączanego do umowy a nie harmonogramu prac, który buduje się i rozwija podczas samej pracy.
- Czas rozpoczęcia
- Czas zakończenia
- Kolejność prac
- Kamienie milowe (np. projektowanie UX, projektowanie UI, kodowanie front-end)
- Uszczegółowienia kamieni milowych w postaci samych zadań o ile jest to istotne (np. badanie eye tracking przez zewnętrzną firmę etapu projektowania UX – jest to istotne gdyż harmonogram zależy od zewnętrznego dostawcy)
- Zależności – BARDZO WAŻNE – tu należy pokazać zależności rozpoczęcia poszczególnych zadań w zależności od zakończenia innych. Klient musi mieć świadomość, że opóźnianie zakończenia zadania X powoduje opóźnienie w rozpoczęciu zadania Y a tym samym przesunie wykonanie całego projektu.
- Zadania klienta w procesie – klient musi wiedzieć kiedy i ile czasu jest przewidziane na jego udział w projekcie. Mowa np. o odbiorach i zgłaszaniu uwag poszczególnych etapów projektu. Należy bardzo jasno określić w jakim czasie musi być wykonany odbiór cząstkowy projektu aby nie blokować całościowej realizacji.
- Przeciążenia zasobów – troszkę bardziej zaawansowany temat wskazujący możliwe przeciążenia zasobów ludzkich w przypadku przesunięć w harmonogramie mający wpływ na inne zadania.
Czas realizacji kamieni milowych i zadań powinien uwzględniać ryzyko ich wykonania oraz możliwe utrudnienia w realizacji. W przyszłości tematykę zarządzania ryzykiem poruszę w osobnym artykule.
Powyższy zakres harmonogramu musi być dostosowany do potrzeb biznesowych klienta i nie powinien być nazbyt szczegółowy (np. zawierać poziomy zaangażowania poszczególnych developerów) ponieważ przede wszystkim zaciemnia ogólny obraz planu realizacji jak również może być dla klienta niejasny.
Jakie role spełnia harmonogram w umowie?
Dla każdej strony rola harmonogramu jest odrobinę inna.
Co jest ważne dla klienta
- Kiedy ma dostarczyć materiały i wiedzę do realizacji projektu
- Ile czasu i kiedy ma przeznaczyć na odbiory cząstkowe
- W jakim czasie (jak szybko) musi udzielać informacji wykonawcy
- Co może wpłynąć na opóźnienia
- Kiedy otrzyma szczątkowe efekty prac a kiedy gotowy projekt
- Jak długo może zgłaszać swoje uwagi/sugestie/zastrzeżenia do projektu aby nie wpłynąć na termin zakończenia prac
Dla wykonawcy
Warto napomnieć, że wykonawca zazwyczaj przygotowuje sobie wewnętrzny o wiele bardziej szczegółowy harmonogram prac zgodny z wykorzystaną metodologią zarządzania projektami.
- Terminy dostarczenia etapów prac do odbioru/weryfikacji przez klienta
- Kolejność realizacji zadań
- Maksymalny czas przewidziany na odbiory szczątkowe i końcowe
Elastyczność harmonogramu
Bardzo istotna kwestia o której należy pamiętać przy tworzeniu umowy – harmonogram może być z wielu powodów zmieniany. Od prozaicznych – np. chorób członków projektu – po najmniej lubiane – zaniedbania klienta lub wykonawcy.
Warto więc zadbać o zapisy w umowie regulujące kwestie zmian harmonogramu prac na grupy:
bez sankcji
- Zaangażowanie stron (na etapie projektowania, strony uzgodniły więcej iteracji aby lepiej dopracować produkt)
- Zdarzenia losowe (choroby, kataklizmy, wypadki)
- Wynikające z realnych utrudnień napotkanych podczas realizacji prac (czyli tzw. „niespodzianek”, których na etapie tworzenia harmonogramu nie byliśmy w stanie przewidzieć)
z sankcjami
- Świadome zaniedbania którejś ze stron
- Nieuzasadnione przerwanie realizacji umowy
- Rażące i nieuzasadnione przekraczanie założonych terminów harmonogramu
Pamiętajcie – jedna strona ponosi koszty braku dyscypliny drugiej strony. Jeśli klient opóźnia się z realizacją swoich zadań – naraża to na koszty wykonawcę. Jeśli wykonawca opóźnia realizację umowy – naraża na koszty klienta. Nie mniej jednak należy zawsze zachowywać się elastycznie i starać się zrozumieć drugą stronę. W końcu jesteśmy ludźmi i małe potknięcia zawsze mogą się przytrafić.
Terminy realne a nie wirtualne!
Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia:
- jako wykonawcy pamiętajcie aby podawać terminy realne, zgodne z Waszą najlepszą wiedzą i doświadczeniem a nie taką, której oczekuje klient! Mało asertywne podejście może się zakończyć opóźnieniami, frustracja, nerwami i na końcu porażką. Nie warto.
- jako klient uszanuj terminy narzucane przez wykonawców końcu z pewnością zatrudniasz profesjonalistów i narzucanie im swoich oczekiwań w kwestii terminu realizacji może negatywnie wpłynąć na całość współpracy. Zaufaj im, projekt realizowany w normalnym tempie wykonany jest znacznie lepiej niż „na szybko”!.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Może Cię również zainteresować:
5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, wybierając dedykowany system klasy ERP, WMS lub LMS
Tworzenie dedykowanych aplikacji web’owych (dostępnych przez przeglądarkę WWW z poziomu komputera, tabletu czy telefonu) jest… Read More
Warsztaty Discovery – 5 powodów dla których warto je przeprowadzić
Post pochodzi bezpośrednio z naszych oficjalnych kanałów na Social Media. W dynamicznym… Read More
Optymalizacja eCommerce vs. Zewnętrzny Dyrektor Technologiczny
🛠️ Studium przypadku 🛠️Post pochodzi bezpośrednio z naszych oficjalnych kanałów na Social… Read More