UX writing — jak pisać dla lepszego doświadczenia użytkownika v.2

Co jest najważniejsze przy projektowaniu strony czy aplikacji? Oczywiście UX writing, którego nieodłącznym elementem jest copy. Powinno dopełniać elementy wizualne, sprzyjając temu, żeby użytkownik łatwo i szybko odnalazł informacje, których szuka. Jak pisać, żeby osiągnąć taki efekt, a użytkownik czuł się prowadzony za rękę? Odpowiedź w tekście!

Na czym polega ux writing?

UX writer dba o to, by doświadczenie użytkownika było jak najbardziej pozytywne. Oznacza to efektywną wędrówkę poznawczą, czyli to, by droga, jaką przebywa użytkownik — od uruchomienia produktu do osiągnięcia celu — była szybka, prosta i przyjemna.

Częścią zespołu UX powinien być UX writer. Zna się on nie tylko na pisaniu wysokiej jakości tekstów sprzedażowych, ale także projektowaniu doświadczenia użytkownika. Tworzone przez niego treści mają za zadanie współgrać z innymi elementami użyteczności, by stworzyć intuicyjną nawigację.

Nie jest tu najważniejsze myślenie stricte o sprzedaży i produkcie, ale o tym, jakie „drogowskazy” będą najbardziej potrzebne użytkownikowi w trakcie jego wędrówki.

UX writer powinien podczas pracy przyjąć perspektywę użytkownika. Czego oczekuje w danym miejscu witryny? Jakie są jego potrzeby względem strony lub aplikacji? Nie jest tu najważniejsze myślenie stricte o sprzedaży i produkcie, ale o tym, jakie „drogowskazy” będą najbardziej potrzebne użytkownikowi w trakcie jego wędrówki.

Zasady UX writing

1. Poznanie użytkownika

Jeżeli mamy pisać z perspektywy użytkownika, powinniśmy wiedzieć o nim jak najwięcej. Dlatego korzystać z badań targetu przeprowadzanych podczas tworzenia strategii marki i wstępnych działań UX. Ich wyniki zawarte są w strategiach. 

Znaleźć się tam powinny m.in. persony potencjalnych użytkowników, czyli ich projektowane postaci. Określają je m.in. informacje demograficzne czy dotyczące ich zachowań, zainteresowań, obaw, aspiracji itd. 

Znając adresatów naszych działań, mamy szansę na przyjęcie ich perspektywy. Zdajemy sobie także sprawę, jakim językiem powinniśmy się do nich zwracać. Inaczej mówi się np. do milllenialsów, inaczej do pokolenia Z, w inny sposób do osób skoncentrowanych na aktywności i przygodzie, niż do tych, dla których ważna jest stabilność i bezpieczeństwo.

Polecamy Ci również: Jak przeprowadzać badania użytkowników w UX?

2. Zrozumienie produktu i projektu

UX writer musi ściśle współpracować z twórcami UX i UI, aby zrozumieć, jaki cel im przyświeca (najlepiej od samego początku procesu tworzenia projektów) i jak ma przebiegać wędrówka poznawcza użytkownika.

Specjalista powinien potrafić obsługiwać oprogramowanie, z którego korzysta się w działach UX i UI (są to np. Adobe XD czy Figma). Uświadomi sobie w ten sposób, jakie zadania przed nim stoją, a także przetestuje swoje rozwiązania na żywym organizmie, czyli na projektowanych szablonach. 

Praca w programach UX i UI pozwala także dowiedzieć się, jakie jest stricte zapotrzebowanie projektantów. Sprawdzić można np. ile znaków zmieści się w przyciskach lub zobaczyć, gdzie tekst jest naprawdę potrzebny (czasem grafika może przekazać tę samą treść równie skutecznie np. przycisk home w kształcie domku prowadzi użytkownika do strony głównej).

3. Koncentracja na korzyści klienta

Język korzyści opiera się na rozważeniu „co nasz produkt daje klientowi”, a nie „czym jest nasz produkt”. Aby zamiast opisywać cechy danej rzeczy lub usługi koncentrować się na korzyści użytkownika należy zastanowić się nad jego potrzebami. 

W przypadku UX writingu oznacza to wyjście poza instruowanie użytkownika, co ma w danym momencie zrobić. Należy raczej zastanowić się „co mu to da, że to zrobi”. Dobrym przykładem będzie tu tekst w przycisku umożliwiającym rejestrację w celu pobrania e-booka. 

Napiszemy tam po prostu „Zarejestruj się” wskazując użytkownikowi drogę działania. Powinniśmy jednak uświadomić sobie jego prawdopodobne pytanie „Po co?”. Nawet jeśli wyjaśniliśmy to w tekście powyżej buttonu, powtórzmy jeszcze raz korzyść: „Tak, chcę darmowego e-booka!”. Sens kliknięcia przycisku CTA jest wtedy oczywisty.

4. Prostota i czytelność

Język UX writera powinien być maksymalnie klarowny. Wybierzmy komunikat, który będzie od razu zrozumiany. Ważne np. aby używać tych samych pojęć dla identycznych zjawisk/przedmiotów (jeśli gdzieś mówimy o „komentarzach”, w innym miejscu nie nazywajmy ich „uwagami”). Unikajmy także branżowego języka, który może być zrozumiały tylko dla naszego środowiska.

Zasadą jest używanie jak najmniejszej ilości słów dla przekazania konkretnego komunikatu. Ich nadmiar sprawia, że droga użytkownika się wydłuża i komplikuje. Przykład: zamiast „Czy chcesz zapisać zmiany?” możemy po prostu napisać „Zapisz zmiany”. Przekazujemy ten sam komunikat w krótszej formie. 

5. Spójność z głosem marki

Koncentracja na funkcjonalności języka, po to, by efektywnie kierować użytkownika do celu to jedno. Inna kwestia, że słowa mogą przy tym wyrażać charakter marki. Podstawową zasadą prowadzenia omnimarketingu (marketingu wielokanałowego) jest to, aby konsument uzyskiwał spójny przekaz na wszystkich kanałach, jakimi marka dystrybuuje komunikaty.

Mimo potrzeby stosowania jak najbardziej zwięzłych treści powinniśmy odnieść się do stylu wypowiedzi marki. Zrobić to można, nie naruszając wcześniejszych zasad, jednym słowem lub krótkim zdaniem przekazując np. swobodny sposób komunikacji. Najlepiej jakby w dziale tworzenia treści istniał poradnik stylu, który precyzuje, jak należy zwracać się do konsumentów, aby także UX writer mógł się nim sugerować.

UX writing prowadzi za pomocą słów

UX writer pełni niezwykle odpowiedzialną funkcję w zespole UX. Można powiedzieć, że makieta UX tworzona przez zespół to drogowskazy, które dopiero muszą zostać zapełnione treścią. Od tekstu zależy, czy wędrówka poznawcza użytkownika będzie odpowiednio szybka, prosta i skuteczna.

UX writing powinien opierać się na zrozumieniu potrzeb użytkownika i posługiwać się językiem korzyści. Jednocześnie specjalista musi doskonale rozumieć produkt i zamysł zespołu UX. Rzecz w tym, aby UX writer stanowił jego nieodłączną część i pracował nad projektem od początku. Jeśli w tekstach zachowa do tego prostotę i czytelność, jaką powinna się cechować sama makieta, to ma szansę stworzyć dobre treści, które dopełnią efektywny projekt wizualny.

Może Cie również zainteresować:

Cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Czytaj więcej