Powrót do kategorii
Business & IT
tagi
analityka, bi, business intelligence, intranet,

Business Intelligence – Co to jest? Jak może pomóc Twojej firmie?

Jacek, 29/04/2017
business intelligence

Business Intelligence (w skrócie BI) to coraz popularniejszy termin w kontekście informatyzacji przedsiębiorstw oraz podnoszeniu ich konkurencyjności na rynku. W dużym skrócie Business Intelligence to rodzaj systemów informatycznych przekształcających stosy surowych danych w czytelne informacje, które zamieniane są później w wiedzę wspierającą podejmowanie decyzji i świadome analizowanie działań w firmie.

Hurtownie danych

W hurtowniach danych przechowywane są wszystkie możliwe informacje od Twoim przedsiębiorstwie. Jego transakcjach, procesach, relacjach czy rozliczeniach. To właśnie z nich korzystają systemy jak OLAP (przetwarzanie danych) czy DSS (wspomaganie decyzji). To właśnie hurtownie danych są „źródłem” dla aplikacji typu Business Intelligence i na nich opierają się wszelkie wynikowe dane z systemu. Im więcej danych zawiera hurtownia – tym wyniki przetworzonych danych są lepsze.

Po co komu Business Intelligence?

Systemy tej klasy mają podstawowy cel – pomagać firmom świadomie podejmować decyzje w oparciu o twarde dane. O ile w hurtowniach danych wszelkie informacje są nieustandaryzowane oraz jest ich ogromna ilość – pracownik nie jest w stanie wyciągać słusznych wniosków. Aplikacje BI są warstwą z jednej strony porządkującą wiedzę a z drugiej strony pokazującą ją w formie bardzo przyjaznych i czytelnych raportów.

Dane w aplikacjach Business Intelligence są zbierane w sposób ciągły i analogicznie w sposób ciągły wspierają firmę w podejmowaniu świadomych decyzji. Uwaga – systemy BI nie informują jakie konkretnie decyzje należy podjąć natomiast bardzo jasno pomagają wykwalifikowanym pracownikom (i kadrze zarządzającej) unikać błędnych lub ryzykownych decyzji.

W czym pomoże mi Business Intelligence i jak zacząć?

Każdy system Business Intelligence jest tworzony jako dedykowana (lub dostosowana) aplikacja dla firmy. Nie stosuje się tych samych schematów, algorytmów etc. z tego względu, że każdy biznes jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Cały proces zaczyna się od poznania przez inżynierów IT biznesu Twojej firmy i procesów w nim zachodzących. Wymaga to przygotowania całej analizy przedwdrożeniowej. Zbiera się informacje, jakie dane mogą zasilać hurtownie danych oraz na jakich informacjach zależy kierownictwu oraz pracownikom. Mogą to być informację dotyczące optymalizacji procesów organizacyjnych w firmie, optymalizacji finansowej, sprzedaży produktów i wiele innych.

Przykład #1: firma chce ograniczyć swoje ryzyko biznesowe związane z opóźnieniami w płatnościach klientów

W tym przypadku system BI może przeanalizować nie tylko ilość dni opóźnienia w płatności faktur za produkty swoich klientów ale również  lojalność klienta, regularność zakupów, wykorzystanie przez klientów linii call center, doradztwa, skali zamówień itd. W oparciu o szereg danych można wskazać najbardziej „nieopłacalnych” klientów, którzy notują największe opóźnienia w płatności angażując zarazem największy czas pracy pracowników (wsparcie techniczne, windykacja etc.) kupując zarazem niewielkie partie produktów. Wyniki pozwolą wówczas stosować bardziej świadomą politykę cenową i lepiej premiować klientów przynoszących firmie największy zysk  przy zachowaniu najmniejszego kosztu łącznego.

Przykład #2: Firma chce podnieść sprzedaż i znaleźć powód słabej sprzedaży niektórych produktów

Jest to przykład dość klasyczny pokazujący możliwości podniesienia konkurencyjności firmy. Jak? W podanym przykładzie aplikacja zbiera dane o cenach i popularności produktów Twojej firmy oraz cenach i dostępności produktów Twojej konkurencji. W przypadku stałego monitoringu konkurencji masz dostęp non stop do raportów mówiących, które produkty w Twojej ofercie są tańsze lub droższe od konkurencji (również w ujęciu czasu dostępności). Taka wiedza pozwoli Ci zautomatyzować (albo wspomóc) proces ustalania cen produktów. Na sprzedaż produktu „X” składa się bardzo wiele czynników (sezonowość, dostępność, cena, popularność, działania marketingowe etc.). System BI skonfrontuje wszystkie te czynniki ze sobą i może podpowiedzieć z czego wynika wzrost sprzedaży. (może to być np. brak dostępności w magazynach konkurencji)

Odmiany systemów BI

Systemy BI ze względu na swoje przeznaczenie i charakterystykę dzielą się na poniższe popularne segmenty:

Chciałbyś w swojej firmie wprowadzić rozwiązania typu Business Intelligence?

GOGOmedia Sp. z o.o. z powodzeniem wspiera i doradza przedsiębiorstwom w obszarze wprowadzania zaawansowanych rozwiązań informatycznych, analizujących i przetwarzających ich dane.

Kliknij: Więcej informacji o wdrożeniu Business Intelligence w Twojej firmie.

 

Podobne artykuły

Budowanie dużych indeksów danych z wykorzystaniem SphinxSearch

Kiedy duże indeksy danych przestają działać na domyślnej konfiguracji…

Wycena realizacji aplikacji internetowej – elementy składowe

Zobacz z czego składa się większość wycen na kompleksową realizację aplikacji internetowych.

Poznajmy się
Poznajmy się
Chcesz porozmawiać o start-upach, projektach lub programowaniu?

GOGOmedia Sp. z o.o.
ul. Klimczaka 1
02-797 Warszawa

+48 22 378 47 27
GOGOmedia
GOGOmedia
Internet Software House

Jesteśmy internetową firmą technologiczną, dostarczamy kompletne rozwiązania informatyczne z zakresu web aplikacji. Kompleksowo obsługujemy klientów z różnych sektorów biznesu w zakresie dedykowanego oprogramowania. Prowadzimy szkolenia, doradzamy, wykonujemy specjalistyczne audyty i dzielimy się zdobytą przez lata wiedzą. Dla wielu jesteśmy partnerem, który pomaga osiągać wyznaczone cele biznesowe w najbardziej optymalny sposób.

Polecamy
Polecamy
narzędzia wspierające naszą codzienną pracę
  • New Relic
  • CloudFlare
  • JIRA
  • Bamboo
  • Axure
  • Zendesk
  • Microsoft Project